CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, 19 July 2011

كُلِيَّةُ الخَامِسٌ : المُذَّكَرْ وَالمُؤَنَّثٌ


   الٳِسْمُ المُذَّكَرْ

أَحْمَدٌ




 كِتَابٌ




مِصْبَاحٌ





بَابٌ





مَسْجِدٌ





بَيْتٌ




بَقَرٌ





الٳِسْمُ المُؤَنَّثٌ
زَيْنَبٌ




مِمْسَحَةٌ





مِسْطَرَةٌ





مِكْسَنَةٌ
  
زَهْرَةٌ





       سَيَّارَةٌ






دَجَاجَة









15 comments:

Anonymous said...

tentang apa ni?

Anonymous said...

tentang apa ni?

miss_nia said...

ini adalah pelajaran bahasa arab yg mna terbahagi kepada 2 iaitu muzakkar ( lelaki ) dan muannath ( perempuan ). muzakkar tidak terdapat huruf 'ta marbutah' dibelakang perkataan mnakala muannath terdapat huruf 'ta marbutah' dibelakang perkataannya.

Anonymous said...

tp kenapa perkataan zainab tu tak ada huruf 'ta marbutah'??

miss_nia said...

hm.. cuba awak tengok baik2, zainab tuh kan perempuan, jd ta perlu ada huruf 'ta marbutah' pun kita boleh tahu jantina dia kan..

Arif Aiman said...

awak2.... kalau bley kan... bley tak awk letak sekali dgn sebutan dan terjemahan dalam bm.. hee... bley blogger tunjuk kat adik2...

+ lagu tu kn
sy bkn nk tnjuk pndai...tp...

abang : adik, cuba sbut perkataan ni
adik : . . .
abang : adik!
adik : jap laa... tengah dgr lagu tu.. sedap!

klu bley .. hee.. letak yg ade butan ley pause ye :)

(,^^)

Qaseh Qistina said...

wah..bagusnye...teruskan usaha ya..=)

miss_nia said...

arif: terima kasih atas komen tu. insya Allah sy akan perbaiki y mna kurang.. =D

miss_nia said...

qaseh : syukran atas komen anda.. =)

sarah suhaimi said...

nice blog..klu bley xyah la salji kt tepi 2..susah la nk chat.. hehe =P

miss_nia said...

hehe. hm, tp cm kosong je lau tade benda y gerak2..

teratai said...

anna ~ saya

ainun ~ mata...sikit2 retilah!

miss_nia said...

hehe.. tape, sy bole ley aja awk lebih lagi.. =)

Anonymous said...

saya stuju dgn aiman..

aisha said...

best..huhu